Wildlife Photography
Press text
In his second monograph, Paul Hutchinson looks at an underground station in the Neukölln district of Berlin. Wildlife Photography is a playful journey into an every-day appearance of exoticism.
In 2014 the interior design of the U-Bahnhof Hermannstraße had suddenly been overhauled: aiming to avoid further potential spaces for graffiti, the train station was redesigned into a lively jungle scape. The columns, walls, doors, the tiles and floors, were filled with colorful illustrations, merging into large frescos that cover the inside of the station. Hutchinson has taken this as starting point for a conversation with the mindset behind the illustrations and to hint at the socio-urban context in which this jungle has been placed: originally a laborers’ stronghold, the immediate environment of the train station is still quite far from being gentrified, the inhabitants by now mainly of non-German descent.As an eager customer of Berlin’s public transport system and part of the local community Hutchinson, as most of his neighbours, at some point was unable to stop asking himself what this jungle was all about. Where do the monkeys, tigers and parrots come from, and what are they looking for here, underground?
In this publication images from the U-Bahnhof are juxtaposed with seemingly ‘real exotic’ pictures. A fake jungle is placed next to a real one: we see a real butterfly next to a fake anteater, an illustrated bird meeting his live counterfeit, observe a girl in a leopard suit dancing. All this while the architecture of a public space merges with depictions of animals that radiate their own photo-ethnographic feel – and with graffiti.
While Paul Hutchinson’s first publication with The Green Box mainly looked at something familiar to him within a foreign setting – Hip Hop culture in India –, this artist book investigates something utterly foreign within an environment he feels only natural about – a Berlin underground station.
In seiner zweiten Monographie widmet Paul Hutchinson seine Aufmerksamkeit einem U-Bahnhof in Berlin-Neukölln. Wildlife Photography ist eine verspielte Auseinandersetzung mit dem Erscheinungsbild eines alltäglichen Exotismus.
Die Gestaltung des Innenbereiches des U-Bahnhofs Hermannstraße wurde 2014 zur vermeintlichen Graffitibekämpfung in eine utopisch anmutende Dschungellandschaft konvertiert – die Säulen, Wände, Türen mit bunten Illustrationen geschmückt, die Fliesen zu großflächigen Wandbildern vereint. Hutchinson nimmt sich dieses Sujet als Auftakt, um einen Dialog mit der Gedankenwelt hinter den Illustrationen zu beginnen und auf den urban-sozialen Kontext einzugehen, in dem dieser Dschungel platziert wurde: Als ehemaliges Arbeiterviertel steht die unmittelbare Nachbarschaft des U-Bahnhofes auch heute noch überwiegend vor der Gentrifizierung, die Bewohner des Viertels sind mittlerweile größtenteils nicht deutscher Herkunft.
Als treuer Nutzer der öffentlichen Verkehrsmittel und Teil der lokalen Gemeinschaft konnte Hutchinson, wie viele seiner Nachbarn, ab einem gewissen Punkt der Frage nach der Bedeutung des Urwaldes nicht mehr ausweichen. Woher kommen die Affen, Tiger, Papageien, und wonach suchen sie hier, im Untergrund?
In dem Künstlerbuch werden Aufnahmen aus dem U-Bahnhof mit weiteren, vermeintlich ‚fremdartigen‘ Motiven in Verbindung gesetzt. Ein falscher Dschungel steht einem echten gegenüber: Man erkennt einen realen Schmetterling neben einem falschen Ameisenbär, ein lebendiger Vogel trifft auf sein illustriertesPendant, ein Mädchen im Leopardenanzug tanzt. Dabei verschmilzt die Architektur eines öffentlichen Raumes mit foto-ethnografisch anmutenden Tierdarstellungen – und mit Graffiti.
Nachdem Paul Hutchinson in seiner ersten Publikation mit The Green Box vorrangig etwas für ihn Bekanntes innerhalb eines fremden Kontextes betrachtet hat – Hip Hop Kultur in Indien –, setzt er sich nun mit etwas gänzlich Fremdem innerhalb einer für ihn nur natürlichen Umgebung auseinander – einem Berliner U-Bahnhof.
published for the release of the publication "Wildlife Photography", The Green Box Publishing, 2016
Wildlife Photography
Press text
In his second monograph, Paul Hutchinson looks at an underground station in the Neukölln district of Berlin. Wildlife Photography is a playful journey into an every-day appearance of exoticism.
In 2014 the interior design of the U-Bahnhof Hermannstraße had suddenly been overhauled: aiming to avoid further potential spaces for graffiti, the train station was redesigned into a lively jungle scape. The columns, walls, doors, the tiles and floors, were filled with colorful illustrations, merging into large frescos that cover the inside of the station. Hutchinson has taken this as starting point for a conversation with the mindset behind the illustrations and to hint at the socio-urban context in which this jungle has been placed: originally a laborers’ stronghold, the immediate environment of the train station is still quite far from being gentrified, the inhabitants by now mainly of non-German descent.As an eager customer of Berlin’s public transport system and part of the local community Hutchinson, as most of his neighbours, at some point was unable to stop asking himself what this jungle was all about. Where do the monkeys, tigers and parrots come from, and what are they looking for here, underground?
In this publication images from the U-Bahnhof are juxtaposed with seemingly ‘real exotic’ pictures. A fake jungle is placed next to a real one: we see a real butterfly next to a fake anteater, an illustrated bird meeting his live counterfeit, observe a girl in a leopard suit dancing. All this while the architecture of a public space merges with depictions of animals that radiate their own photo-ethnographic feel – and with graffiti.
While Paul Hutchinson’s first publication with The Green Box mainly looked at something familiar to him within a foreign setting – Hip Hop culture in India –, this artist book investigates something utterly foreign within an environment he feels only natural about – a Berlin underground station.
In seiner zweiten Monographie widmet Paul Hutchinson seine Aufmerksamkeit einem U-Bahnhof in Berlin-Neukölln. Wildlife Photography ist eine verspielte Auseinandersetzung mit dem Erscheinungsbild eines alltäglichen Exotismus.
Die Gestaltung des Innenbereiches des U-Bahnhofs Hermannstraße wurde 2014 zur vermeintlichen Graffitibekämpfung in eine utopisch anmutende Dschungellandschaft konvertiert – die Säulen, Wände, Türen mit bunten Illustrationen geschmückt, die Fliesen zu großflächigen Wandbildern vereint. Hutchinson nimmt sich dieses Sujet als Auftakt, um einen Dialog mit der Gedankenwelt hinter den Illustrationen zu beginnen und auf den urban-sozialen Kontext einzugehen, in dem dieser Dschungel platziert wurde: Als ehemaliges Arbeiterviertel steht die unmittelbare Nachbarschaft des U-Bahnhofes auch heute noch überwiegend vor der Gentrifizierung, die Bewohner des Viertels sind mittlerweile größtenteils nicht deutscher Herkunft.
Als treuer Nutzer der öffentlichen Verkehrsmittel und Teil der lokalen Gemeinschaft konnte Hutchinson, wie viele seiner Nachbarn, ab einem gewissen Punkt der Frage nach der Bedeutung des Urwaldes nicht mehr ausweichen. Woher kommen die Affen, Tiger, Papageien, und wonach suchen sie hier, im Untergrund?
In dem Künstlerbuch werden Aufnahmen aus dem U-Bahnhof mit weiteren, vermeintlich ‚fremdartigen‘ Motiven in Verbindung gesetzt. Ein falscher Dschungel steht einem echten gegenüber: Man erkennt einen realen Schmetterling neben einem falschen Ameisenbär, ein lebendiger Vogel trifft auf sein illustriertesPendant, ein Mädchen im Leopardenanzug tanzt. Dabei verschmilzt die Architektur eines öffentlichen Raumes mit foto-ethnografisch anmutenden Tierdarstellungen – und mit Graffiti.
Nachdem Paul Hutchinson in seiner ersten Publikation mit The Green Box vorrangig etwas für ihn Bekanntes innerhalb eines fremden Kontextes betrachtet hat – Hip Hop Kultur in Indien –, setzt er sich nun mit etwas gänzlich Fremdem innerhalb einer für ihn nur natürlichen Umgebung auseinander – einem Berliner U-Bahnhof.
published for the release of the publication "Wildlife Photography", The Green Box Publishing, 2016