Stadt für Alle
Press text
How do we want to live in the future?
Paul Hutchinson’s (b. Berlin, 1987; lives and works in Berlin) work conveys an intimate and unvarnished perspective, rendering the imperfections, incidental details, and human facets of urban culture. Fleeting moments and encounters often act as a base for his critical photographic practice.
The central protagonists in his most recent project, titled Stadt für Alle (transl. City for All), are countless cranes, excavators, and construction signs. These are the tools that power the remaking of any city’s urban fabric – here Berlin mostly sets the example. Building pits constitute the foundation for farewells and new beginnings. Advertising banners for luxury developments vie against protest placards hanging limply on the façades of older buildings. The artist has compiled a pictorial atlas that prompts reflections on the transformation of the city and thereby gives form to the advancing gentrification, the constant feeling of threat and the increasing loss of inner city street culture. Hutchinson’s writing complements the deft visual analysis of these processes: “The way you look at me, smiling while I’m losing my vision” is one such observation that, in conjunction with his images, opens up a space for interpretation and a probing inquiry into what urban life will mean in the future.
Wie wollen wir in Zukunft leben?
Die Arbeit von Paul Hutchinson (geb. 1987 in Berlin, lebt und arbeitet in Berlin) ist intim und unverstellt. In seinen Fotografien zeigt er das Imperfekte, Zufällige und Menschliche urbaner Kultur. Oft sind es flüchtige Momente und Begegnungen, die eine Grundlage für seine kritische Praxis bieten.
In seinem jüngsten Projekt Stadt für Alle sind unzählige Kräne, Bagger und Baustellenschilder die Hauptprotagonisten. Sie sind das Werkzeug für den Umbau von Großstadtkulissen – hier vor allem am Beispiel Berlin. Baugruben agieren als Fundament für Abschied und Neuanfang. Werbebanner für Luxusimmobilien konkurrieren mit Protestplakaten, die müde an ausgewaschenen Altbaufassaden hängen. Entstanden ist ein Bilderatlas, der den Wandel von Stadt und die voranschreitende Gentrifizierung kommentiert und damit dem konstanten Gefühl von Bedrohung und dem Verlust von Straßenkultur im innerstädtischen Raum, eine Form gibt. Prozesse, die Hutchinson textlich begleitet. „The way you look at me, smiling while I’m losing my vision“ ist einer dieser Verse, die er mit seinen Bildern verschränkt: ein Interpretationsraum, der uns fragen lässt, was Stadt in Zukunft bedeutet.
published for the release of the publication "Stadt für Alle", Distanz Verlag, 2020
Stadt für Alle
Press text
How do we want to live in the future?
Paul Hutchinson’s (b. Berlin, 1987; lives and works in Berlin) work conveys an intimate and unvarnished perspective, rendering the imperfections, incidental details, and human facets of urban culture. Fleeting moments and encounters often act as a base for his critical photographic practice.
The central protagonists in his most recent project, titled Stadt für Alle (transl. City for All), are countless cranes, excavators, and construction signs. These are the tools that power the remaking of any city’s urban fabric – here Berlin mostly sets the example. Building pits constitute the foundation for farewells and new beginnings. Advertising banners for luxury developments vie against protest placards hanging limply on the façades of older buildings. The artist has compiled a pictorial atlas that prompts reflections on the transformation of the city and thereby gives form to the advancing gentrification, the constant feeling of threat and the increasing loss of inner city street culture. Hutchinson’s writing complements the deft visual analysis of these processes: “The way you look at me, smiling while I’m losing my vision” is one such observation that, in conjunction with his images, opens up a space for interpretation and a probing inquiry into what urban life will mean in the future.
Wie wollen wir in Zukunft leben?
Die Arbeit von Paul Hutchinson (geb. 1987 in Berlin, lebt und arbeitet in Berlin) ist intim und unverstellt. In seinen Fotografien zeigt er das Imperfekte, Zufällige und Menschliche urbaner Kultur. Oft sind es flüchtige Momente und Begegnungen, die eine Grundlage für seine kritische Praxis bieten.
In seinem jüngsten Projekt Stadt für Alle sind unzählige Kräne, Bagger und Baustellenschilder die Hauptprotagonisten. Sie sind das Werkzeug für den Umbau von Großstadtkulissen – hier vor allem am Beispiel Berlin. Baugruben agieren als Fundament für Abschied und Neuanfang. Werbebanner für Luxusimmobilien konkurrieren mit Protestplakaten, die müde an ausgewaschenen Altbaufassaden hängen. Entstanden ist ein Bilderatlas, der den Wandel von Stadt und die voranschreitende Gentrifizierung kommentiert und damit dem konstanten Gefühl von Bedrohung und dem Verlust von Straßenkultur im innerstädtischen Raum, eine Form gibt. Prozesse, die Hutchinson textlich begleitet. „The way you look at me, smiling while I’m losing my vision“ ist einer dieser Verse, die er mit seinen Bildern verschränkt: ein Interpretationsraum, der uns fragen lässt, was Stadt in Zukunft bedeutet.
published for the release of the publication "Stadt für Alle", Distanz Verlag, 2020